Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Pelik! Tembikai Tidak Semestinya Bulat



Tembikai segi empat atau kiub mungkin kedengaran agak pelik bagi anda, tetapi tidak bagi penduduk Jepun. Petani di Jepun sudah biasa membesarkan tembikai dengan cara seperti ini! Kira-kira 20 tahun yang lalu, seorang petani di wilayah Kagawa, Jepun telah mencipta cara supaya tembikai berbentuk kiub mudah dimasukkan ke dalam peti sejuk. Tembikai kiub tidak begitu banyak dituai antara 800biji ke 1,000biji setiap musim. Harga kebisaanya terus meningkat kepada 12,000 yen atau bersamaan 450 ringgit!

Walau bagaimanapun, bentuk yang luar biasa membawa banyak perhatian dari seluruh dunia. Bukan sahaja di Eropah dan Hong Kong memaparkan tembikai ini di media, tetapi juga presiden sebuah negara Asia dan seorang pegawai kanan Syria telah membeli tembikai adalah mengejutkan! Hari ini, tembikai pelik dari Jepun telah menjadi terkenal di seluruh dunia.

Ianya banyak manfaat untuk hal-hal seperti pembungkusan dan penghantaran dan menjimatkan ruang di kedai-kedai runcit. Dari segi keburukan pula, agak susah menggigit kepingan sudut tembikai berbanding dengan kepingan yang melengkung. Tetapi apa sahaja alasan anda samaada berbentuk segi atau bulat, ternyata bentuk segi kelihatan cukup kemas.



Gambar di atas adalah bekas acuan tembikai empat segi. Sesiapa sahaja boleh membuat projek tembikai kiub sendiri. 


Tembikai Dadu?

Ada pula "tembikai piramid" dari Hokkaido. Oleh kerana kaedah penanaman agak sukar berbanding dengan salah satu padu, antara lima dan sepuluh tembikai piramid yang dihasilkan setiap tahun. Oleh yang demikian, ini adalah sebanyak 80,000 yen bersamaan lebih 3000 ringgit.




Bukan itu sahaja, bentuk tembikai  tidak terhenti pada bentuk geometri mudah. Berikut adalah tembikai manusia yang datang dari Fukuoka. Ia agak melucukan dan comel dan sesiapa yang melihatnya pasti membuatkan anda tersenyum. Pada asalnya ia dicipta sebagai hiasan dalaman dan tembikai bermuka ini kebanyakannya dibeli oleh restoran-restoran untuk diletakkan pada ruang terbuka dimana pelanggan mudah melihatnya.




abg janggut..hehe,,saya follow sini..
jum jenguk blog saya pulak..

http://blogakufadila.blogspot.com/2011/09/manja-manja-dalam-sms.html

info & foto2 yang bagus... :-)
silakan kunjungi blog kami... :-)
http://hayubeautifulhandicraft.blogspot.com

(HAYU beautiful handicraft)

Boleh buat tok wan kat kampung terkejut.Anyway..nice post.

Nice Post . . .:)
may you want to stay in bali, you can book hotels in bali from my website ( List of Bali Hotels Discount ,Low Rates ):

Bali Hotels
Bali Kuta Hotels
Bali Nusa Dua Hotels
Sanur Beach Hotels

Best Regards

Bali Hotels Managementrous

mohon tolong promote clickchat2u.com. laman social yang menggabung kan ala ala fb + mudah.my. so beriklan sambil bersocial. minta tolong ulas dalam blog you yer. please. (blogger tolong promote www.clickchat2u.com. laman social terbaru. So ini aku nak uar uar kan kat korang semua ada satu laman social terbaru www.clickchat2u.com. Laman social ni menggabungkan laman social + pengiklanan. Kiranya ala ala facebook+mudah.com la. Aku tgk laman social ni boleh pergi jauh sebab selain bersocial user boleh iklan tak kisah la jual kete ke, kasut ke, umah sewa ker, jual tanah ke , jual note book ke apa apa sahaja. dan aku tgk kat fb sekarang ni pun ramai yang tag tag dan tag gambar iklan niaga. tapi kat fb kawan kawan yang kita tag je boleh tgk. kalau kat clickchat2u ni semua boleh user boleh tgk. kalau ada 10 juta user maka 10 juta la dapat tgk. clickchat ni iklan yang free. yang free ni selama 30 hari. kalau berbayar tu ada la berbagai pakej semurah rm 7 satu iklan. memang murah aku tgk. so apalagi aku harap korang semua signup cepat-sepat dan memeriahkan clickchat2u.com ni. Alooooohaaaa )

fuh dasat jepun ni..apsal org malaysia xikut mcm nih? bukan susah pn,letak acuan je.hehe

salam kenal,menarik tembikai ni..manusia mmg bijak,kurniaan dari Allah..saya follow sini ye..

artikel bagus itu....
ni website ku :
1001jurus.blogspot.com

salam bro..satu artikel yang bagus...saya follow kamu dan jenguk2 la blog saya ok

http//mohazam67.blogspot.com

wah bagus bener, follow n liat blog saya ok?

Microsof company released Microsoft office 2007 Friday in which experiment with types associated with a pair of its future Office applications have already been built-in to really succeed to design management and business places, inner Web pages providers make use of so that you can pay off data so that you can employees. The modern capabilities make it possible for organizations to make use of FrontPage The year 2010, the Office 2007 downlaod particular revived type involving Windows Internet publishing deal, a customized normal web site patterns contained in Microsoft's Place of work SharePoint Webpage Server '03 package. Microsoft
Office 2010 Professional

Agak susah sih ngartiinya, but nice blog

belajar melayu* juum jenguk balik blog saya pulak
heheeh

http://refoddernation.blogspot.com/

KESAH PENGHINAAN TERHADAP MASJID AL SOLEHIN DAN AHLI KHARIAHNYA DIKULAIJAYA
www.karamsingwali.blogspot.com
tolong share..bantu kami selamatkan al solehin..

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange