Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Syeikh Khalil Khotib Radiallahu 'Anhu

Sejarah ringkas :



SYEIKH MUHAMMAD KHALIL KHOTIB AN-NAIDI AS-SYAZALI
(1909-1986)

Pengasas Tariqah Al-Khotibiyah As-Sayzliyah al-Khalwatiyah di Tanta, Mesir

As-Syeikh Muhammad Khalil Al-Khotib adalah salah seorang ulamak besar al-Azhar bermazhab Hanafi yang mendapat pengiktirafan sebagai " Penyair Rasulullah" di abad ke 19 ini .Beliau merupakan Khalifah tariqat daripada dua madrasah sufi di zamannya iaitu 'Madrasah Tariqat Khalwatiyah dan Madrasah Tariqah As-Syazliyah .

PENGENALAN



Beliau adalah As-Syeikh Muhammad bin Khalil bin Muhammad bin Sayyid bin Isma'il bin Ahmad Al-Khatib yang bersambung nasabnya dengan Sayyidina Hussin

KELAHIRAN
Beliau di lahirkan di sebuah desa padang pasir yang bernama 'Nida' sebuah perkampungan di mukim/markaz 'Akhmin' jajahan Suhaaj di selatan Mesir pada 9hb Mac 1909 m ( 1330H) .

PENDIDIKAN
Dari kecil beliau sudah menghafaz al-quran sekitar umur 7 tahun dan terus melanjutkan pelajaran di Madrasah Asyut sehingga mendapat Sijil Menengah Rendah pada tahun 1923 , seterusnya memperolehi Sijil Menengah Thanawi Al-Azhar pada tahun 1928 dan Ijazah sarjana muda pada tahun 1933 serta Ijazah Kedoktoran di dalam bidang Bahasa Arab pada tahun 1936.

PENULISAN
Beliau banyak meninggalkan banyak tulisan yang seusia dengannya ,di anggarkan bahawa beliau telah menulis sebanyak 77 buah kitab termasuklah tafsir, feqah , hadis, nahu, soraf, tasawuf dan sebagianya sebagai contohnya:

1. Tafsir iaitu tafsir juzuk 'Amma
2. Feqah
3. Aqidah iaitu: ' Aqidah Khotib
4. Hadis iaitu : Syarah Soihih Bukhari 5 jilid
5. Bahasa Arab iaitu: Alfiyah al-Khotib 1000 matan Al-Khotib) ,
6. Syair seperti Syair sufi, pujian nabi , pujian kepada Abi Talib dan sebagianya .
7. Hikam iaitu himpunan mutiara kata Syaikh Khotib.
8. Fatwa iaitu himpunan fatwa Syaikh Khotib .
9.Himpunan kisah teladan dan kisah benar berdasar hadis nabi .
10.Risalah jihad .
11.Rahsia zikir.
12. Risalah wasilah
13.Himpunan Khutbah nabi dan kitab inilah yang telah mengangkat Syeikh Khotib di kalangan para ulamak yang memakan masa selama 15 tahun cetakan Darul fadhilah Cairo dan banyak lagi apa yang menakjubkan tentang Shikh Khotib ni belaiu mengarang lebih kurang 70 ribu bait syair.

KEMULIAANNYA

Mesranya Syeikh Mutawalli Sya'rawi dengan Syeikh Khalil Khotib

Allah mengurnaikan ratusan karomah setiap hari memadailah beliau menyembunyikan bersama Tuhan sebagimana doanya 'Ya Allah jadikanlah aku di kalangan orang yang bersunyian bersama mu dan bersunyian untuk menemui MU" Namun begitu cukuplah di ketahui umum bahawa beliau dizinkan menemui Allah semasa hayatnya. Perstiwa ini terjadi ketika anak beliau memasuki bilik ayahnya dengan tiba-tiba ayahanda berdialog dengan bahasa yang sukar dan payah untuk di fahami , lantas ia bertanya . 'Apa yang ayahanda cakap tadi ?? Syeikh Khotib menjawab ’ Sesungguhnya Aku berdialog dengan Tuhanku .

KEWAFATANNYA

Beliau telah menemui Tuhannya sebelum menjelang malam Sabtu iaitu pada petang Jumaat pada 21 Februari 1986 ketika berusia 77 tahun dan di maqamkan di masjid Muhafazah atas arahan Presiden Anuar Sadat di Bandar Tanta. Sehingga kini Syeikh Khalil Khotib diberi gelaran sebagai " ULAMAK MASYHUR SAYIR RASUL.
al-Fatihah ....

Kini tugas Syeikh Khalil Khotib telah di laksanakan oleh anaknya Syeikh Mahmud pada setiap minggu selepas solat Jumaat di masjid Muhafazoh, Tanta .


Syeikh Mahmud Hafizhohullah (anak Syeikh Khalil Khotib)


Semoga Allah Taala memberkati kita semua dengan keberkatan Syeikh Khalil Khatib.
Amin Ya Rabbal 'Alamin ...

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange