Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Perjanjian Hudaibiyah



Saya memohon untuk terus berkongsi idea dan pandangan tentang Perlembangaan Malaysia semasa penubuhannya. Mungkin boleh kita qiaskan kepada PERJANJIAN HUDAIBIAH DI MEKAH yang mana perjanjian ini kesinambungan selepas Piagam Madinah yang telah telah termeterai untuk menyatupadukan orang Islam Madinah dengan kaum Yahudi.Setakat yang tahu antara kita hanya membahaskan atau mengqiaskan dengan piagam madinah. Dalam Perjanjian Hudaibiyah dapat dirumuskan kepada 5 perkara penting :

1- Mereka bersetuju berdamai tanpa melibatkan sebarang peperangan selama 10 tahun. Dalam tempoh tersebut, mereka tidak boleh bermusuhan.

2- Sesiapa di antara kaum Musyrikin Quraisy yang menganut Islam tanpa izin walinya [ibu bapa atau penjaganya] hendaklah kembalikan semula kepada kaum keluarganya atau kembali kepada agama asalnya iaitu agama menyembelah berhala.

3-Pihak kaum Musyrikin Quraisy tidak perlu mengembalikan semula andainya terdapat dikalangan orang Islam yang memihak Musyrikin Quraisy atau menganut agama menyembah berhala.

4-Setiap orang atau kabilah [suku kaum] bebas samada hendak menyokong kaum Musyrikin Quraisy atau orang Islam.

5-Umrah pada tahun tersebut ditangguhkan ke tahun hadapan dengan syarat tidak membawa senjata dan tinggal di Makkah tidak lebih dari 3 hari.

Walaupun syarat penjanjian Hudaibiah lebih memihak kepada kaum Musyrikin Quraisy sehingga Saidina Umar R.A membantah tetapi Nabi s.a.w yang berpandangan jauh menerima syarat-syarat perjanjian ini kerana kesan positif dan hikmahnya dalam perkembangan politik di Madinah. Dengan penerimaan syarat-syarat tersebut Nabi s.a.w dapat menunjukkan sikap baik dan tolak ansur agama Islam kepada Kaum Musyrikin.Kesannya mereka akan tertarik dengan agama Islam.Apabila kaum Quraisy memeluk Islam,maka sudah tentu kota Makkah akan menjadi sebahagian daripada negara Islam.

Dilihat dari segi pelembangaan Malaysia ialah kompromi antara Melayu, Cina dan India yang dipersetujui oleh British. Melayu pula ditakrifkan dalam pelembangaan Malaysia mereka ialah seseorang yang menganut Agama Islam dan mengamalkan adat istiadatnya. Benarkah tidak disebut bangsa Melayu? Dengan maksudnya sesiapa yang lahir dalam keluarga Islam dan juga adalah Islam, itulah ditakrifkan sebagai Melayu dalam perlembagaan Malaysia, kerana itu malaysia juga membantu Selatan Filipina, Bosnia, Selatan Afrika dan lain-lain, itu dasar luar kita tidakkah kerana atas nama Islam?

Wajarkah sesetengah mereka mengatakan bahawa “Piagam Madinah” perlu di tegakkan di Malaysia beralasan perlembangaan Malaysia sekarang adalah sekular? Di mana keikhlasan umat Islam di Malaysia dengan menghujjah secara emosional bukan secara Ilmiah ?

Wallahu A`lam.

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange