Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Mengapa Suami Orang Menjadi Pilihan?


Kenapa ada perempuan suka pada suami orang (terutama yang bakal/sudah bergelar isteri kedua/ketiga/keempat?
 
Itulah yang menjadi isu dan pertanyaan salah seorang adik-adikku yang merupakan penghuni kolej kediaman ini. Bukanlah hendak menghukum dan mengata sesiapa, tetapi hanya ingin menyelami hati dan perasaan seorang perempuan yang berkahwin dengan seorang lelaki yang sudah memegang ’jawatan’ dan tanggungjawab sebagai seorang suami dan bapa malah mungkin sahaja umur mereka sudah sebaya dengan ayah mereka sendiri!
 
Bukanlah umur yang menjadi permasalahan, tetapi ingin dilihat dari segi alasan mengahwini mereka. Ada juga teman serumahku memberi pandangan dari sudut pemahaman seorang perempuan. Nanti kalau ada teman-teman yang lawan jenis (lelaki) ingin memberi pandangan, sangat dialu-alukan. Akan ku cari waktu juga untuk menanyakan pada kenalan-kenalanku.
 
Kata temanku, kebiasaannya yang pernah terjadi dan lihat di depan mata, lelaki yang sudah berusia juga mempunyai isteri dan anak ini, kadang-kadang mereka tidak mempunyai sebarang masalah atau sememangnya rumahtangga yang sudah retak bakal runtuh dan pecah sahaja, bukanlah datang dari sisi lelaki sahaja yang salah, tetapi perempuan juga sangat memainkan peranan kerana banyak lelaki yang tidak memandang paras rupa tetapi banyak pandai melayan lelaki-lelaki itu seperti melayan sebagai orang yang disayangi dengan bercakap-cakap dengan nada menggoda, malah lelaki yang sudah berkahwin ini lebih mudah digoda berbanding yang bujang! Benarkah fakta ini?
 
Hanya kerana layanan?! Kalau kerana sebab perempuan, jadi para feminisme tidak boleh menyalahkan lelaki 100% dalam hal poligami dan pelbagai hal-hal lain yang dilihat sebagai penganiayaan terhadap perempuan. Mungkin dalam hal poligami, penganiayaan dilihat dari sisi isteri pertama iaitu seorang perempuan, tetapi yang menjadi madunya, yang kedua, ketiga dan keempat adalah kaum sejenis iaitu perempuan.
 
Apakah kurang layanan dari isteri di rumah? Atau lelaki memang ingin mencari angin baru dengan orang baru?
 
Bekas kekasih rupanya..? apakah kerana sayang yang bersisa menjadi tagihan poligami? Apakah dia pernah bertakhta di hati diterima untuk berkongsi hidup suka dan duka setelah diri masih belum berpunya? Apakah dia benar-benar ingin membuktikan cintanya padamu dengan mengahwinimu sedang isteri menanggung perit terpaksa berkongsi kasih dek kerana perkahwinan atas dasar pilihan keluarga? Apa perasaan disaat melihat suami akad nikah untuk bersatu dengan bekas kekasih atau bersatu cinta dengan bakal isteri kedua, ketiga dan keempat? Apa tiada secalit luka di sudut hati? Benarkah tidak kisah dengan ber’title’ isteri kedua, ketiga dan keempat? Perlukah kita berkahwin dengan seseorang yang pernah kita sayang sedang dia telah menikah dan punya anak?
Suami dan isteri seperti mempunyai ego sendiri yang tidak mahu mengalah. Apabila bercerita tentang hak, lelaki dengan bangga mendabik dada. Tetapi bila berbincang tentang kemampuan dan keadilan, secara zahir boleh ditonjolkan melalui kelayakan dan kekuatan ekonomi yang dimilikinya. Manakala adil pula, tiada siapa pun boleh mengetahui sejauh mana ia boleh berlaku adil.


Sumber : jadilahinsanterindah

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange