Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Salahkah Menjadi Melayu?


Salahkah dilahirkan sebagai bangsa Melayu? Apa yang dibanggakan dengan menjadi bangsa Cina, orang berkulit putih, berkulit hitam, arab, bangladesh, kemboja dan sebagainya? Apakah hina dilahirkan, hidup, cara berfikir, bertingkah-laku, cara bekerja dan sebagainya atas nama Melayu? Jijik sangatkah bergelar Melayu?

Orang selalu membahaskan tentang topik ini. Apakah menjadi hal yang aneh di dalam masyarakat apabila kita berbicara tentang Melayu? Sudah biasa dengar dikalangan masyarakat baik Melayu, Cina, India dan sebagainya bercerita tentang Melayu. Kebiasaannya, melayu sering dikatakan dengan malas, selalu buang masa, cara berfikir yang tidak kreatif dan kritis, malu (biasanya pelajar-pelajar di dalam kelas malu untuk bertanya dan memberi pandangan, sangat berbeza dengan cara pelajar luar negara yang sering lebih menonjol berbanding pelajar Melayu dalam berkongsi pendapat dan persoalan), sering berbual kosong, tidak menepati masa (sehinggakan sering menjadi buah mulut orang, seperti ’biasalah janji melayu’), suka cakap belakang, lambat/lembab

Adakah melayu sahaja yang bersikap sedemikian? Adakah benar fakta itu? Malu sangatkah kalau menjadi orang Melayu?

Menurut titah raja nazrin sewaktu mengulas sesi ’bedah buku’ the malays, hanyalah dongengan yang mengatakan melayu pemalas, berdendam, dll.

Banggalah menjadi hamba Allah, memakmurkan bumi. Banggalah menjadi melayu, yang terkenal dengan sopan santun juga lemah lembut menjadikan kita suatu bangsa ketimuran yang unik. Banggalah menjadi rakyat malaysia, seorang Islam juga melayu, yang mempunyai pelbagai keistimewaan di malaysia yang melayu adalah tuan rumah!
 

Sumber : jadilahinsanterindah

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange