Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Qardawi Serukan Negara Arab dan Muslim Bersatu Selamatkan Jerusalem


Ketua Perwalian Al-Quds International Institution Dr. Yusuf al-Qardawi menyampaikan pesanan penting pada seluruh pemimpin negara Arab dan pemimpin negara-negara Muslim untuk bersama-sama memikul tanggungjawab atas nasib Jerusalem, wilayah Palestin yang kini diduduki Israel.

Qardawi menyampaikan pesannya itu, menyusul rencana Israel untuk memperluas pemukiman Yahudi di Jerusalem dengan menghancurkan lebih dari 88 rumah dan gedung milik warga Palestin. Akibat kebijakan Israel itu, sekitar 1.500 warga Palestin di kawasan Bustan yang terletak di sebelah selatan kompleks Masjid Al-Aqsa, terancam kehilangan tempat tinggal mereka.

Qardawi mengatakan, penggusuran dan pengusiran warga Palestin di Timur Jerusalem, merupakan aksi Israel yang paling berbahaya sejak rejim Zionis menduduki kota itu pada tahun 1967. Israel, kata Qardawi, ingin mengosongkan Jerusalem Timur dari warga Palestin dan akan menggantinya dengan para imigran Yahudi sehingga Israel bisa memiliki kota yang pemukimnya murni hanya orang-orang Yahudi.

Qardawi mengingatkan para pemimpin Arab dan negeri-negeri Muslim bahawa supaya Israel untuk melakukan yudaisasi kota Jerusalem sudah pada titik kritis dan tidak ada satu pihak pun yang akan mampu menghentikan tindakan Israel itu kecuali para pemimpin Arab dan negeri-negeri Muslim mahu memikul tanggung jawab bersama dan bersatu untuk menyelamatkan Yerusalem lewat jalur politik, diplomatik dan perangkat hukum yang ada.

Gaza Akan Diserang Lagi

Sementara itu kantor berita Palestina Ma'an melaporkan bahawa Israel sedang menyiapkan serangan barunya yang lebih besar ke Jalur Gaza, setelah menggelar operasi "Cast Lead" bulan Januari kemarin, yang menyebabkan lebih dari 1.300 warga Gaza syahid dan 5.500 orang lainnya luka-luka.

"Militer Israel sedang menyiapkan serangan besar yang bisa dilakukan kapan saja," demikian laporan Ma'an. Sejak menyatakan mundur dari Gaza setelah menggelar operasi "Cast Lead" yang brutal, Israel masih melakukan serangan udara secara sporadis ke wilayah Israel dengan alasan membalas tembakan roket para pejuang Palestina di Gaza. Israel juga masih memberlakukan blokade dan melarang bantuan kemanusiaan masuk ke Gaza.

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange