Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Sidi Ahmadi Al-Badawi Radiaallahu 'Anhu



Sejarah ringkas :

Beliau dilahirkan di Bandar Fas Maghribi pada 585H. Nenek moyang beliau berasal dari Mekah. Mereka berhijrah ke Maghribi pada zaman al-Hajjaj ketika itu banyak membunuh ahli bait. Ayah beliau meninggal dunia di Mekkah [ada tahun 627H. Sidi Ahmad Badawi adalah yang paling berani ketika kecilnya. Beliau menghafaz Al-Quran dan di ajar ilmu dalam mazhab Syafie.

Pada bulan syawal 633h, beliau telah bermimpi seseorang berkata dalam mimpinya sebanyak 3 kali: “bagunlah dan pergi kearah matahari terbit. Maka setelah sampai di sana pergi pula kearah matahari terbenam, setelah engkau sampai, maka berjalanlah ke suatu tempat yang bernama Tanta. Maka sesungguhnya maqam engkau di situ wahai pemuda”

Apabila sampai di Tanta, beliau bertemu dengan Syeikh Ibnu Syuhaith. Beliau menaiki bumbung rumah syeikhnya itu, sepanjang hari beliau memandang ke langit selama 40 hari tanpa makan dan minum sehingga matanya bengkak dan mata hitamnya merah menyala seperti bara api. Abdul `Aali adalah budak kecil yang membantunya ketika itu dengan menghulurkan padanya sebiji telur.

Qutub yang agung ini amat masyhur dengan sifat tawadu`, siqah, zuhud keduniaan dan sifat-sifat mahmudah. Keturunannya Sidi Ahmad al-Badawi bin Ali bin Ibrahim bin Mohamad bin Abu Bakr dan bersambung dengan Zainal Abidin bin Imam Husin r.a, cucu kepada Rasulullah S.A.W, Allah telah menjemputnya ke alam barzakh pada umur 89 tahun 22 Rabi`ul Awal tahun 675H.
 

Al-Fatihah.


Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange