Poligami : Siapa Yang Salah?
Tentulah tidak timbul permasalahan ini di zaman rasulullah saw kerana mereka benar-benar berpoligami kerana ingin membantu perempuan-perempuan/janda-janda yang kematian suami yang syahid di medan perang. Pada zaman sekarang lain pula jadinya.
Menurut Haji Dusuki b Haji Ahmad dalam buku Poligami Dalam Islam, syarat yang penting untuk membolehkan poligami ada dua iaitu keadilan di antara para isteri dan berkuasa menanggung nafkah.
Yang menjadi kekacauan dalam keluarga poligami sekarang ini adalah disebabkan suami yang tidak mampu untuk berlaku adil dan ada juga yang tidak mampu untuk memberi nafkah sehingga menyebabkan berlaku pengabaian kepada anak-anak.
Anak-anak pula yang menjadi mangsa keadaan. Kalau dahulu, ayah selaku pemimpin keluarga yang berani berjuang dan syahid dengan kekuatan bermujahadah, jadi tidak hairanlah dia mampu membina keluarga yang mantap mental dan fizikal pada anak-anak dengan semaian ilmu, iman, taqwa dan akhlak yang mulia.
Zaman sekarang masih ada keluarga sedemikian, kalau kata 10 keluarga poligami, ada satu keluarga yang sedemikian. Di sana ada indahnya poligami.
Poligami tidak semudah disangka. Mungkin ia jadi mudah apabila masing-masing faham akan peranan dan tanggungjawab masing-masing. Tapi malangnya hanya mampu berkata, "abang kan ikut sunnah..". Bagi isteri yang faham benar suaminya persis apa, jadi bagi isteri yang baik tentulah akan menolak dengan baik dan lakukan sedikit perbincangan walaupun pada akhirnya membenarkan tetapi berbeza pula dengan isteri yang dikatakan sebagai perampas. Ini adalah disebabkan kerana mereka yang tidak bersyukur dengan kebenaran yang diberi oleh isteri pertama. Bukan menjalin hubungan dengan keluarga isteri pertama malah guna perkhidmatan bomoh pula. Bukan sahaja suami sahaja diambil tetapi terpaksa merasa tempias cemburu yang melampau dari pihak sebelah sana dengan menanggung kesengsaraan psikologi yang akhirnya membawa kepada kesakitan biologi.
Isteri pertama atau kedua sama sahaja. Ada yang pertama baik tetapi yang kedua pula bermasalah dan begitulah sebaliknya. Pokok pangkalnya kembali kepada individu itu sendiri. Dalam hal ini, suami memainkan peranan penting. Benarlah, memang ada isteri yang diluar kawalan, suami pula menjadi mangsa keadaan. Bagi mengelakkan terjadi perkara-perkara yang tidak diingini berlaku dan timbulnya pelbagai masalah, seharusnya emosi diletakkan di tepi dan dibuang jauh-jauh.
Seharusnya masing-masing suami dan isteri-isteri lebih rasional dan bijak mengatur dan berbincang dengan baik. Janganlah sebagai alasan hendak tukar angin baru sebab yang lama sudah tidak cantik dan tidak pandai melayan serta pelbagai lagi alasan yang tidak munasabah dan tidak masuk akal dikemukakan. Tetapi carilah dan dalamilah ilmu bagi membantu perempuan yang benar-benar harus dipoligami.
Banyak perempuan hari ini tidak boleh menerima poligami adalah disebabkan kesilapan lelaki. Benar, isteri yang kedua,ketiga dan keempat juga perempuan. Kalau marah pada lelaki, marahlah juga pada perempuan-perempuan yang bersedia dimadu yang juga kaum sejenis dengan isteri pertama. Perempuan-perempuan seharusnya bersiap-sedia dengan ilmu di dada dan ketahanan mental dan fizikal bagi menempuh alam perkahwinan.
Monogami atau poligami kedua-duanya telah termaktub peraturannya dalam Islam. Kedua-duanya dibenarkan dalam Islam. Namun harus difahami yang menjadi keutamaan adalah monogami tetapi poligami dibenarkan dalam hal-hal tertentu bukanlah digalakkan kepada semua lelaki. Walau bagaimanapun jika lelaki itu layak untuk berpoligami dan alasan mengapa ingin berpoligami itu benar dan sesuai dengan yang sepatutnya iaitu ingin membantu perempuan tersebut, tiada salahnya.
Dalam hal ini, isteri-isteri harus lebih meletakkan rasional di hadapan bukan jadikan poligami sebagai beban.
Sumber : jadilahinsanterindah
Post a Comment