Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Bagaimana Cara Menghindar Dari Sifat Pembohong


Perbuatan berbohong adalah perbuatan tercela berimplikasi ganda kerana bukan hanya orang lain yang menjadi korbannya tetapi juga diri kita sendiri yang akan ikut pula terkena imbasnya, kerana hal itu mengakibatkan turunnya kredibiliti kita di mata orang lain, orang akan semakin sulit percaya sama kita bahkan bila yang kita ucapkan itu benarpun belum tentu mereka akan mempercayainya.

Sebenarnya berbohong hanyalah sebuah 'kemenangan' sesaat. Pada awalnya kita mungkin senang dan menikmati pembohongan tersebut, namun suatu saat pembohongan itu pastilah diketahui jua. Ibarat menutup bangkai, bagaimanapun akan tercium baunya.

Cara yang salah mengatasi pembohongan adalah dengan menutupi pembohongan tersebut dengan pembohongan yang baru. Dan ini yang banyak dilakukan orang. Jauhkan cara ini kerana hanya mengatasi masalah dengan masalah sehingga tidak ada titik yang mengakhirinya.

Tapi mulailah bertekad untuk membuang pembohongan ini dengan mengedepankan sikap jujur. Jujur walalupun harus menanggung risiko dengan menerim segala konsekuensi kita. Buanglah jauh-jauh ketakutan akan risiko tersebut sebelum anda menerimanya. Yakinlah bahawa ketakutan akan akibat yang diterima lebih besar dari akibatnya itu sendiri. Oleh kerana itu, terimalah segala konsekuensinya dengan jiwa yang tegar.

Berlaku jujur memang sulit manakala ia berbenturan dengan kepentingan-kepentingan tertentu yang bersifat duniawi. Orang rela mengorbankan kejujurannya demi kepentingan material, pangkat, jabatan dan sebagainya. Yang tergambar dalam pikirannya bahawa dengan banyaknya material yang dia miliki segera akan dihormati orang ramai, dengan ketinggian jabatan dan kedudukan yang dia sandang serta-merta mendapatkan penghargaan pada masyarakat.

Dari sini maka muncullah spekulasi kebohongan untuk maksud asal macam kesenangan, menghalalkan segala cara, menumpuk kekayaan di atas keprihatinan orang lain, tidak peduli akan terjadinya masalah sosial, dan meningkatnya angka kemiskinan. Dan hasilnya, pembohongan demi pembohongan dengan mudah dilakukan demi kesenangan dan kenikmatan sesaat.

Islam menganjurkan berlaku jujur bagi setiap orang. Apapun profesinya dalam memenuhi keperluan hidup. Nabi Muhammad saw menegaskan, "Berlaku jujurlah, kerana sesungguhnya kejujuran itu menuntun kepada kebaikan, dan sesungguhnya kejujuran itu menuntun ke surga. Dan jauhilah dusta, kerana dusta itu mengheret kepada dosa dan kemungkaran, dan sesungguhnya dosa itu menuntun ke neraka." (HR Bukhari).

Niatkan hati dan kuatkan langkah, mulai hari ini, jalani hidup ini dengan busana kejujuran, apapun yang terjadi kejujuran harus tetap melekat pada diri kita.

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange