Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Di Hadapan Clinton, Husni Mubarak Berlagak Jadi Pahlawan Palestin


Isnin, 2 Mac 09 - Presiden Mesir, Hosni Mubarak menyatakan ia membuka donor internasional untuk merekonstruksi Gaza dan memprioritaskan gencatan senjata antara Israel dan Palestin. "Saya tekankan Mesir akan terus menjadi mediator damai di antara keduanya," ujarnya di Sharm e-Sheik ketika melakukan pertemuan dengan Hillary Clinton, Menlu AS. 
 
Mubarak sudah pula menyatakan bahwa Israel sudah memfungsikan diri mereka sendiri dalam mencapai perdamaian. "Israel harus setuju untuk inisiatif perdamaian."

Seruan Mubarak itu bernada berat sebelah. Ia mengatakan itu kepada Israel dengan lemah-lembut, namun dengan keras ia mengatakan bahwa Gaza akan bisa direkonstruksi kembali jika saja Hamas menghentikan perlawanannya kepada Israel.

Mesir memang sudah berkali-kali menunjukan kemarahannya terhadap Hamas, terutama kerana Hamas memboikot perundingan damai dengan Fatah bulan lalu, yang dijadualkan dilakukan di Kaherah. Ia merasa ketika itu tidak dianggap oleh Hamas. Ketika itu Hosni Mubarak berbicara mengenai serangan ke Gaza "Pihak Hamas sengaja memancing perang!" ujurnya.

Mubarak yang terus-terusan selalu menyudutkan Hamas ini juga dinilai rakyat Mesir ikut terlibat pembantaian di Gaza, karena dia tidak berbuat apapun terhadap Israel dan tetap menutup tanpa batas dengan Gaza saat dihujani bom. Sekarang, dia berbicara seolah begitu penting dan mempunyai peran yang besar atas berhentinya agresi Israel ke Gaza.

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange