Assalamualaikum | Welcome to My Blog | Sila Masukkan Address Blog Anda Dibawah Ini | Terima Kasih
Post

Nama-Nama Tempat Terpanjang di Dunia

1. Krung thep mahanakhon bovorn ratanakosin mahintharayutthaya mahadilok pop noparatratchathani burirom udomratchanivetmahasathan amornpiman avatarnsathit sakkathattiyavisnukarmprasit

Inilah nama asli dari kota Bangkok di Thailand dalam bahasa Thai, yang rasmi menjadi nama tempat terpanjang di dunia, orang Thailand sendiri menyingkatnya hanya dengan sebutan Krung Thep saja atau ertinya adalah “Kota Malaikat”.

2.Taumatawhakatangihangak oauauotamateaturipukaka pikimaungahoronukupokaiwhe nua kitanatahu

Inilah nama lembah di Selandia Baru dari sebuah nama Maori (suku asli di Selandia Baru) yang artinya kurang lebih adalah: “Tempat di mana Tamate, orang dengan dengkul yang besar, yang tergelincir, memanjat dan melahap gunung, yang dikenal sebagai ‘pemakan daratan’, yang bermain seruling (flute) untuk kekasihnya”

3.Gorsafawddachaidraigddanheddogleddollonpenrhynareurdraethceredigion

Nama sebuah stesen di Gwynedd, Wales, Universiti Kerajaan yang dipaksakan oleh Fairbourne Steam Railway untuk menyaingi nama terpanjang ketiga di dunia yang juga berada di Wales pada point ke 4 di bawah ini. Erti dari nama di atas adalah: “Stasen Mawddach dengan gigi-gigi naganya di Jalan Penrhyn Utara di pantai emas Teluk Cardigan”.


4. Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Ini juga berada di Wales, tepatnya adalah sebuah desa, panjang namanya saingan dengan nama tempat nombor 3 di atas, ertinya kurang lebih adalah: “Gereja St. Mary yang berada pada lubang di pohon hazel putih di dekat pusaran air cepat di Gereja St. Tysilo dekat Gua Merah”.

5. El Pueblo de Nuestra Señora la Reina de los Ángeles de la Porciúncula

Di antara nama-nama terpanjang yang terpampang di sini, mungkin inilah nama terpanjang yang tempatnya paling terkenal (walaupun nama panjangnya tidak dikenal), inilah nama rasmi kota Los Angeles di California, Amerika Serikat. Dari Bahasa Sepanyol yang bermaksud : “Kota Nyonya kita: Ratu dari malaikat-malaikat Porciúncula”. , nama panjang di atas ironinya kini hanya menjadi L.A. sahaja, menjadi salah satu nama terpendek di dunia.

6. Chargoggagoggmanchaugagoggchau bunagungamaug

Sebuah danau di Webster, Massachussetts, Amerika Syarikat yang diambil dari bahasa Indian setempat yang ertinya: “Kamu memancing di daerahmu, Aku memancing di daerahku, dan tidak boleh ada orang yang memancing di tengah-tengah."

 7. Lower North Branch Little Southwest Miramichi

Sebuah sungai pendek di New Brunswick, Canada

8. Villa Real de la Santa Fé de San Francisco de Asis

Nama asal Santa Fe di New Mexico, Amerika Serikat. Ertinya adalah: “Kota Kerajaan dari Kepercayaan Suci Santo Fransiskus dari Asisi”.

Related Posts with Thumbnails
Selamat Datang ke aljanggut.blogspot.com Dijemput kepada sahabat-sahabat untuk menghantar sebarang artikel ilmiah iaitu di aljanggut@yahoo.com, artikel tersebut akan dinilai sebelum dipaparkan di sini -Semoga dapat mengambil istifadah dan manfaat dari laman ini-

About Me

My photo
Selangor, Kelantan, Laut Merah, Germany
|.::Kuliyyah of Theology, Major In Belief & Philosophy::.|.::Kuliyyah of Arabic, International Islamic University Malaysia::.|

Chat Here

Visitors

Hye, anda tidak keseorangan di blog ini kerana sekarang Orang Sedang Menemani Anda!

Categories

About This Blog

Disclaimer

Please note that NONE of the files listed on this blog are stored on the site. We only serve to index contents available from other sites as a convenient and easy way for our visitors to find files that have been shared by their respective copyright owners.

As such, we DO NOT claim ownership rights of any documents and/or materials accessible or made available on this site, nor assume any responsibility for the contents on any externally-linked site or for any links on any externally-linked site. Use of this site is therefore solely at your own discretion.

If you believe that your copyrighted material may have been unintentionally infringed, please write to us directly for immediate removal.

::. aljanggut .::

Money Exchange